eTwinning w przedszkolnej praktyce

Czym skorupka nasiąknie za młodu, tym na starość trąci. (Ezop)

                Dzieci z Samorządowego Przedszkola Nr 1 w Łochowie z powodzeniem tworzą europejską społeczność przedszkolną upowszechniając swoje edukacyjne osiągnięcia, dzieląc się sukcesami, inspirując siebie i innych do twórczości muzycznej i plastycznej  oraz rozbudzając swoje zaciekawienie przyrodą, architekturą, kulturą. Podążając za duchem nowoczesności, uczestniczą w działaniach wspierających unijny program Erasmus+


poprzez realizację projektów programu eTwinning pod patronatem Komisji Europejskiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej na lata 2014-2020. Program eTwinning oparty jest na międzynarodowej współpracy przy pomocy technologii informacyjno-komunikacyjnej między szkołami i przedszkolami z krajów należących do UE i spoza Wspólnoty.

                Pierwszy zrealizowany projekt programu eTwinning, w którym uczestniczyły dzieci z naszego przedszkola nosił tytuł „Christmas Cards Exchange” i polegał  na wymianie świątecznych kartek. Przedszkolaki z grupy „Biedronek” i „Krasnali” pod kierunkiem nauczycieli wykonały świąteczne pocztówki i podpisały je swoimi imionami. Każda kartka była imienna od dziecka z naszego przedszkola dla dziecka ze szkoły w Rumunii. Następnie wykonaliśmy wspólną fotografię, którą umieściliśmy na platformie eTwinning Live - Twinspace. Po tych czynnościach, wszystkie kartki wysłaliśmy pocztą do uczniów Gimnasium school ´´ion barbir´´ village Capu-câmpului, Suceava country w Rumunii. My też otrzymaliśmy świąteczne kartki od kolegów i koleżanek z Rumunii. Wspólnie przeżyliśmy wiele radości przy ich oglądaniu i czytaniu. Dowiedzieliśmy się jakie są podobieństwa i różnice w pisowni naszych imion oraz zobaczyliśmy jak wyglądają nasi nowi znajomi.

                Drugi projekt „The Christmas carols in our classroom” polegał na nagraniu śpiewanych przez dzieci kolęd. W projekcie udział wzięła najstarsza grupa przedszkolaków. „Biedronki” pod czułym okiem swoich wychowawców nagrały piękną pastorałkę „Chojka” i wysłały w świat za pośrednictwem platformy eTwinning. Dzieci miały okazję zobaczyć jak koledzy z innych krajów kolędują, porównać charakter tych melodii i zwyczaje.

                „Joy of snow” był kolejnym projektem eTwinning zrealizowanym przez 5-latki z gr. IV. Zadaniem jego uczestników było przeprowadzenie i wizualne udokumentowanie zabaw badawczych i ruchowych, które niosą radość ze śniegu. Udział w tym przedsięwzięciu, także przyniósł wiele ciekawych i zarazem śmiesznych sytuacji. „Biedronki” z dużym zaangażowaniem poszukiwały odpowiedzi na bardzo nurtujące je pytania: Czy śnieg jest czysty? Czy zabarwi się od plakatowej farby? Dlaczego w dłoniach topnieje? I kiedy ze śniegu nie można ulepić bałwana? Po tych dylematach, przedszkolaki zjeżdżały na „jabłuszkach” ze śniegowej górki, tworzyły śnieżne aniołki i robiły na nim różne ślady. Oczywiście, fotorelację z tego zadania wychowawcy grupy zamieścili na platformie eTwinning Live - Twinspace.

                Udział przedszkolaków w WOŚP i przedstawienie Jasełek był istotnym elementem w kształtowaniu ich wrażliwości na los drugiego człowieka, ale także umożliwił nam udział w projekcie eTwinning - „Together all is possibile”. Do ciekawych projektów należał też „Handprint Christmas Crafts”. Dzieci bardzo lubią malować palcami i dłońmi. Zawsze mają przy tym dużo inwencji twórczej i pomysłów. „Biedronki” tym sposobem bardzo chętnie udekorowały kartkę z noworocznymi życzeniami dla znajomych. Mieliśmy okazję pokazać naszym zagranicznym kolegom sposób w jaki solidaryzujemy się, pomagamy innym w potrzebie i jak bardzo jesteśmy podobni w tym co nas cieszy i bawi.

                Projekty programu eTwinning dzielą się na zamknięte i otwarte. Projekty zamknięte to te, których termin realizacji minął i nie można już do nich przystąpić. W projektach otwartych, na zaproszenie założyciela można wziąć udział. Różnorodność projektów i uczestników pozwala każdemu znaleźć coś dla siebie. Są projekty skierowane do dzieci i młodzieży. Są i te, w których mogą wziąć udział pedagodzy, aby wymienić się nauczycielską praktyką lub poszukać dla siebie inspiracji. Wśród projektów otwartych, aktualnie uczestniczymy w czterech: „Music games around the world”, polegający na prezentacji video różnych zabaw i gier muzycznych realizowanych z dziećmi. Taka wymiana stanowić będzie międzynarodowy przewodnik metodyczny w tym zakresie, a więc wspaniała gratka dla nauczycieli. Następny projekt  to „Hearts & Valentines”, czyli miłość i Walentynki. Bardzo wdzięczny temat, bo „Biedronki” uwielbiają rysować serduszka dla bliskich im osób.  Trzeci projekt to „Let´s Discovery Europe” czyli pokażmy Europie naszą kulturę ludową, zabytki, przyrodę, miejsca, które warto odwiedzić. Ten projekt ma na celu stworzenia przewodnika po krajach jego uczestników. Czwarty projekt „Venetian mask - a travelling” należy do nas. Pomysłodawcą i założycielką projektu jest Jolanta Abramczyk, a partnerem (którego należy wybrać z innego kraju niż założyciel) jest Sladjana Djokić z Serbii. W okresie karnawału wszyscy lubimy maski. Tym razem zaproponowaliśmy inspirowanie się maskami weneckimi. Projekt cieszy się dużym zainteresowaniem, a zdjęcia zamieszczane na platformie eTwinning stanowią fantastyczną karnawałową wystawę różnorodności form, barw i wyobraźni ich twórców.

                W programie eTwinning zaangażowanych jest wielu nauczycieli z naszej placówki. Najaktywniejsi z nich to: Jolanta Abramczyk, Beata Bala, Barbara Balcer i Grażyna Mielczarczyk. Sukcesywnie angażują się pozostali nauczyciele. Jednak, nic nie dzieje się bez przyczyny, czy w tym przypadku, bez motywacji. Dużą rolę odegrały dyrektorki naszej placówki: p. Grażyna Gajewska i wicedyrektoka p. Elżbieta Fabisiak, które dla całej kadry pedagogicznej zorganizowały w tym zakresie szkolenie. Jak się okazuje, absolutnie efektywne. Dzieci rozumieją, że nauka języków obcych jest potrzebna, mają już wielu znajomych w Serbii, Turcji, Bułgarii, we Włoszech, na Litwie, w Hiszpanii. Za pośrednictwem platformy eTwinning pozdrawiają inne dzieci i prezentują swoje działania, natomiast nauczyciele wymieniają się doświadczeniem. Przedszkolaki i dorośli doskonalą komunikowanie się w języku angielskim i rozwijają swoje kompetencje informatyczne. Ponadto, promujemy działania naszego przedszkola wychodząc poza granice lokalnej społeczności, co korzystnie wpływa na jakość edukacji i promocję placówki.

                 J. Abramczyk

 
Michal Krupa