Słowiańska przyjaźń

Grupa taneczna ,,Sadzewiczowa’’ z ZSP w Łochowie specjalizująca się w tańcach ludowych, przez tydzień (16-22.X.2017), miała możliwość zaznajomić się z kulturą i mentalnością ludności ukraińskiej. Uczniowie łochowskich szkół ponadgimnazjalnych mieli nie tylko możliwość pokazania swoich umiejętności podczas uroczystości, ale także przede wszystkim, zrozumienia tego jak piękny jest ten kraj.

Odwiedziliśmy Bukovel. Wszystkich urzekły nieziemskie widoki podczas podróży, nie można było oderwać wzroku od krajobrazu górskiego który zapierał dech w piersiach. Mieliśmy okazję obejrzeć zabytki związane z  Polską. Nie można zwiedzać Ukrainy bez wizyty we Lwowie. Piękne historyczne miasto, gdzie na każdym kroku można znaleźć akcenty związane z Polską.

Duże wrażenie zrobił na nas cmentarz Orląt Lwowskich. Mogliśmy także obejrzeć groby sławnych Polaków. Min in. Marii Konopnickiej, która jest związana także z naszymi stronami. Nie mniejsze wrażenie zrobiła na nas twierdza w Kamieńcu Podolskim. To ważne historyczne miejsce związane także z Trylogią Henryka Sienkiewicza. Będąc na kresach nie można pominąć wizyty w Krzemieńcu i domu Juliusza Słowackiego. Na Ukrainie starliśmy się poznać kulturę Huculską, stąd wizyty w Muzeum w Kosivie oraz Instytucie , gdzie młodzi Ukraińcy studiują techniki rękodzielnicze w zakresie, zdobnictwa drewna, tkactwa i wyrobów ceramicznych. Promowaliśmy także kulturę Polską dając koncert na którym wykonaliśmy kilka polskich tańców  narodowych i ludowych. Nie omieszkaliśmy także odwiedzić siedziby Św. Mikołaja w Pistyni gdzie zostaliśmy obdarowani drobnymi podarunkami.

Mieszkańcy Ukrainy mimo świadomości tego w jak nieszczęśliwym położeniu znajdują się od kilku lat, nie zatracają swojej odrębności kulturowej, ludowego ducha i w miarę możliwości dbają o tradycje i przekazują je innym. Są mocno przywiązani do Polaków, młodzież oraz ich opiekunowie, dostali od nich wiele dobra. Na każdym kroku spotykali się z serdecznością i chęcią pomocy od tych ludzi. Tancerze mieli okazję spędzić czas ze swoimi rówieśnikami z Ukrainy, i byli zachwyceni integracją i radością tych młodych ludzi. „Wyjazd uważam za udany. Widoki cudowne, ludzie przesympatyczni, integracja jak najbardziej udana” , „Najlepsza wycieczka, super integracja a barszczyk ukraiński niebo w gębie” mówią Sebastian i Miłosz z grupy tanecznej. Na pewno na długo zapamiętają ten wyjazd, zawarli tam nowe przyjaźnie, pokonali swoje słabości i zobaczyli jak pięknie wygląda naturalny krajobraz Ukrainy.