O ZSP w Sadownem słów kilka

Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Orkana w Sadownem to szkoła z przeszło 70-letnią tradycją. Chlubą naszej szkoły są wybitni absolwenci, liczni profesorowie, pracownicy naukowi uczelni rozsiani po całej Polsce, wielu lekarzy, nauczycieli, polityków, księży na czele z ks. prof. Stanisławem Dziekońskim - Rektorem UKSW w Warszawie.

Ogromnym sukcesem zakończyła się tegoroczna klasyfikacja końcowa, gdyż klasa trzecia naszego liceum uzyskała bardzo wysoką średnią wynoszącą 4,47. Po raz pierwszy w historii naszej szkoły uczniowie liceum uzyskali tak wysokie wyniki w nauce. Są to jedne z wyższych wyników klas trzecich w województwie mazowieckim, a może i  najwyższe.

Obecnie naszym największym  sukcesem jest realizacja projektu Erasmus Plus. Już drugi rok z kolei nasi uczniowie wyjeżdżają do krajów partnerskich t.j. Turcji, Danii, Niemiec, Anglii, Węgier i Włoch. Jest to dla naszych uczniów niepowtarzalna możliwość nauki języka angielskiego w praktyce i zwiedzania świata. Jesteśmy jedną z niewielu szkół województwa  mazowieckiego, która w obecnej edycji konkursu otrzymała dofinansowanie z Europejskich Funduszy Strukturalnych.Innym międzynarodowym projektem realizowanym w naszej szkole był projekt „Enteryourfuture”.   Gościliśmy  u nas  studentów z innych krajów, którzy przeprowadzili   zajęcia w języku angielskim opowiadając o swoich kulturach, zwyczajach, tradycjach. Byli to studenci z Hong Kongu, Korei, Francji, Brazylii i Egiptu. W ostatnich 2 latach za wygrany Konkurs wiedzy o Unii Europejskiej - dwoje uczniów z naszego liceum zwiedziło parlament europejski oraz  Brukselę. W tym roku za swą aktywną działalność, wolontariusze zostali nagrodzeni II miejscem w wojewódzkim konkursie Mazowieckie Barwy Wolontariatu.

Nasi uczniowie chętnie angażują się w działania o charakterze artystycznym. Ich wysiłki zostały zauważone i docenione w ogólnopolskich konkursach, za które otrzymali:

- nagrodę w Ogólnopolskim Festiwalu Tańca Wirujący Krąg;

- tytuł najlepszego spektaklu na Mazowszu za sztukę Aleksandra Fredry „Kalosze” w  ogólnopolskim konkursie organizowanym przez internetową TVP;

- nagrodę w ogólnopolskim festiwalu Teatrów młodzieżowych za spektakl Kalosze A. Fredry, organizowanym przez Teatr Polski w Warszawie i Departament Kultury i sztuki.

Niezwykłą gratką dla naszych artystów było wystawienie sztuki A. Fredry w ich wykonaniu na deskach Teatru Polskiego w Warszawie. Tradycją naszej szkoły są cyklicznie organizowane wyjazdy na sztuki teatralne i koncerty. Ponadto już po raz 9, w tym roku nasza młodzież weźmie udział w wakacyjnym obozie na którym będzie poznawać nowe tańce, zwiedzać okolice i chodzić po górach. Uczniowie mają również możliwość uczestnictwa w rajdach rowerowych organizowanych przez „SadowieńskiBike Klub”. Na rowerach przejechali już wybrzeże Bałtyku, zwiedzili Mazury i wiele innych atrakcyjnych miejsc w Polsce.

Nasze liceum prowadzi również działalność naukową współpracując z innymi instytucjami takimi jak chociażby UW. Owocem tej współpracy są ostatnie publikacje: „Niedokończona historia”  wydana  na 500-lecie Sadownego oraz  „Dialog pokoleń” opracowany  we współpracy z absolwentkami szkoły: prof. Wandą Decyk-Ziębą i dr Moniką Kresą  z wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

W naszej szkole od 4 lat funkcjonuje Technikum o kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych. W tym czasie odnotowaliśmy pierwsze sukcesy, wygrane konkursy:

- 1 sukces osiągnęliśmy już po 3 miesiącach nauki zdobywając I miejsce w III edycji międzypowiatowego konkursu gastronomicznego pt: „Ryby i owoce morza” w Radzyminie;

- w konkursie gastronomicznym pt. „Drób na polskim stole” w Wyszkowie uczniowie naszego technikum zajęli II miejsce;

- w kolejnym roku w Radzyminie odbył się II międzyszkolny konkurs barmański - nasi uczniowie zdobyli I i III miejsce.

- w I edycji ogólnopolskiego konkursu barmańskiego „Barman - zawód z przyszłością”, który odbył się 1.06.2016 r. rywalizując  z uczniami  9 szkół z terenu całej Polski zajęliśmy III miejsce.

Największym sukcesem był udział w listopadzie ubiegłego roku w VIII ogólnopolskim konkursie gastronomicznym pt: „Kuchnia polska na Mazowszu”, który odbył się w Warszawie, uczniowie zdobyli I miejsce w kategorii kulinarnej oraz III  miejsce w kategorii - kelner.

Nasza młodzież systematycznie angażuje się w życie społeczności lokalnej oraz regionu poprzez udział i oprawę imprez okolicznościowych np. 500-lecie Sadownego, Hubertus Węgrowski, I Kongres Turystyczny w Węgrowie. Ogromnym wyróżnieniem było dla nas zaproszenie na spotkanie opłatkowe w Ministerstwie Środowiska oraz w Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. Stale też rozwijamy się i staramy pokazywać młodzieży szerszą pespektywę gastronomii, organizując różne szkolenia, kursy zawodowe, warsztaty, wyjazdy na targi gastronomiczno-hotelarskie, zapewniamy miejsca praktyk zawodowych w renomowanych hotelach w Warszawie i okolicach np. Sofitel Victoria,  Polonia Palace, Mercury, Mariott, Hilton Warsaw Hotel, Radisson Blu Sobieski, Restauracje Magdy Gessler, Pałac Łochów i wiele innych atrakcyjnych miejsce.

W ostatnim czasie po udziale w targach gastronomiczno-hotelarskich w największym Centrum Targowo-Kongresowym „Ptak Warsaw Expo” w Nadarzynie wzięliśmy udział w konkursie, w którym główną nagrodą były warsztaty prowadzone przez Annę Starmach - znana postać w świecie gastronomii, jurorka polskich edycji Master Chef oraz Master Chef Junior emitowanych w telewizji TVN. Tak się szczęśliwie złożyło, że dzięki wsparciu społeczności lokalnej wygraliśmy ten konkurs, a warsztaty prowadzone przez Annę Starmach odbyły się 26 kwietnia 2017 r. podczas Dni Otwartych w ZSP w Sadownem.

Serdecznie zapraszamy do naszej szkoły.